1 februari 2015 – 10 år sedan starten av Scandinavian Executive för min del
Var skall vi ställa servern? Har jag en stol? Var ligger kaffeautomaten? Så inleddes resan…
Grundarna Magnus Uvhagen, Bengt Engström, Erland Pontusson och Lars-Henrik Friis Molin satte upp Scandinavian Executive AB under sommaren 2014 och tänkte att interim kanske kan vara en bra verksamhet. Branschen var fortfarande omogen med några få förmedlare som var kopplade till olika företagsgrupper eller också var det konsulter som själva hittade uppdragen.
Vad behövs då för att få igång verksamheten? Någon måste vara ute på fältet och sälja… Vem skall vi ringa? Inte Ghostbusters men nästan. Jag råkade vara mellan jobb efter flera år som konsult inom sälj eller ledarutveckling och hade jobbat med Erland i min tidigare verksamhet.
Jag har alltid gillat försäljning och är fascinerad över hur lika det kan vara även om produkten eller tjänsten varierar. Träffar du rätt företag och rätt beslutsfattare? Lyssnar du på kunden? Förstår du kunden som person och kundens verksamhet? Vet du vad som skall lösas? Då är själva produkten eller tjänsten lättare att presentera. Jag gillade konceptet interim och vi bestämde att jag skulle köra igång.
Första dagarna var det en omtumlande resa att gräva i konceptet interim, få ihop något som kan kallas säljpresentation eller ”pitch” och leta efter vilka resurser och kompetenser vi snabbt kunde presentera. Det var ett 50-tal namn på en excelfil samt några hundra kontakter i telefonboken hos mig och grundarna som var tjänsten. Lite skakiga ben var det när jag presenterade konceptet för mina första kunder. Eller kunder förresten, mina första 5 besök var hos gamla kunder eller kompisar för att se vad de tyckte om konceptet vi hade knåpat ihop.
Några av de inledande kommentarerna jag fick från vänner och några tidigare kunder jag kände:
-
- Det är en ”skitbransch” Micke, ingen tjänar pengar i den och det finns inget unikt
- Maximera arvodet och skär mellan så mycket du bara kan, du kommer att bli rik!
- Vad är unikt? Det är ju konsulterna som gör jobbet?
- Hur skall du lösa X, Y, Z… Problemen hopade sig…
Med stor ödmjukhet insåg jag att detta kan bli en riktig utmaning. Hur skall jag få en kund att ”lita på” att just jag kan hitta ”rätt konsult” i ”rätt tid” som det så vackert heter?
Affär nummer ett kom förstås via nätverket och byggde på tidigare relationer. Även affär nummer två och tre hade kopplingar till människor som grundarna eller jag kände sedan tidigare. Det smög sig in några konsulter som hörde talas om oss och efter något år hade vi helt plötsligt 1000 konsulter tillgängliga och självförtroendet steg för varje möte vi gjorde.
Samtidigt började vi bygga system och stöd för att kunna växa. Det var förstås ett CRM system på plats från början men snart insåg vi att processen för att hitta rätt konsult i någon form av databas och även kunna kommunicera snabbt och tydligt med dessa var viktigt. Kundbasen började växa och första återköpet kom, därefter nummer två och tre ganska snabbt. Det här kan bli riktigt roligt!
Några kollegor kom och vi var helt plötsligt 2 eller ibland 3 säljare ute på marknaden. Jag fick också stöd från telefonbokning för första mötet och hjälp av en proffsig kollega att sortera och leta i databasen av konsulter vilket snabbade på våra processer ytterligare.
Åren gick och antalet konsulter växte ständigt när vi blev mer kända på marknaden, ordet spreds och flera konsulter tipsade andra konsulter om att vi var en aktör man kunde lita på och som hjälpte till att hitta bra uppdrag. Samma på kundsidan där nöjda kunder spred ordet och återkom med frågor om hjälp.
En stor förändring av arbetssätt och effektivitet ”tvingades” fram under åren när pandemin svepte över oss. Helt plötsligt kunde vi inte åka ut och träffa kunden eller konsulterna kunde komma till oss på intervju. Allt skulle skötas på web eller telefon. Det som är en paradox är att vi växte så det knakade under dessa år. Möten tog mycket mindre tid vilket uppskattades av både kund, konsult och oss. Vi kunde digitalt hantera avtal, intervjuer, uppföljning och via webmöten skapa nästan lika bra möten som ”på riktigt”. En mycket spännande resa där jag personligen lärde känna mitt kök och vardagsrum lite för bra kanske… Jobbet fanns ju tillgängligt varje gång jag ville öppna datorn eller titta på mobilen. Inte alltid bra för familjen men samtidigt oerhört skönt att inte behöva pendla in till stan i ruskväder eller fastna i köer när pendeltåg stannar eller bilar rör sig i hundratal på samma tid och plats.
Tillväxten var stark under 2020, 2021 och in på 2022. Fortfarande med ett fåtal medarbetare lyckades vi få upp en rejäl verksamhet.
-
- Nu hade vi ”alla” roller på ledande positioner och databasen har växt till över 7000 konsulter idag 10 år sedan starten.
- Nu är Scandinavian Executive bland topp 5 av interimsförmedlare inom vårt segment.
- Nu är vi Sveriges kanske mest effektiva förmedlare ”per person”, fortsatt en handfull medarbetare men med stor kapacitet
- Nu är varje kontakt med kund spännande och en möjlighet till samarbete och vi lyckas nästan alltid presentera 3-4 skickliga konsulter som matchar uppdraget.
- Nu och ända sedan starten är vi alltid fullt transparenta med hur arvode fördelas. Både kund och konsult vet villkoren vilket är skönt för nattsömnen och förhandlingar blir alltid respektfulla och med ömsesidigt intresse att lösa problemet.
Det är med stolthet och tillförsikt vi går in på år 11 tillsammans med vårt starka nätverk och kunder. Personligen vill jag säga ett stort tack till grundarna, konsulterna, kunderna och kollegorna jag jobbat med under åren! Ingen nämnd och ingen glömd!
Nu kör vi 10 år till!
Michael, Magnus, Fredrik, Anna, Anne-Sofie, Sofia, Staffan och Rickard
Kontakta oss
Är du i behov av en interimskonsult? Kontakta oss för rådgivning eller ett förutsättningslöst samtal om era behov idag eller i framtiden.
Vi svarar snabbt, dygnet runt. Nå oss via formuläret nedan eller ring 010-330 52 50

Michael Gabrielsson
Partner och delägare