Scandinavian Executive » Intervju med Anna Broström

Intervju med Anna Broström

Anna-Brostrom-Scandinavian-Executive

Anna Broström

Bor: Stockholm

Företag: Scandinavian Executive

Befattning: Kundrelationer

 

Hej Anna!
Du ska få börja med att berätta om din roll på Scandinavian Executive, vad gör du där?

Jag arbetar med kundrelationer tillsammans med Joakim Karlsson. Vi bokar de allra flesta mötena, skapar goda kundrelationer samt håller koll på vad som händer hos både våra befintliga kunder men även inom andra/nya organisationer.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Jag börjar oftast med att kolla svar från kunder och följa upp tidigare möten. Sedan handlar det mycket om att gå igenom nyheter och scanna av marknaden, se vad som hänt. Och naturligtvis ta kontakt med, maila och ringa runt till befintliga och potentiella kunder. Jag har kontakt på fler olika vis, men mestadels är det  per mail, men även ofta via LinkedIn eller SMS faktiskt. Rent praktiskt bokar jag sedan in  kundmöten som mina kollegor Fredrik eller Michael sedan genomför. 

 

Det gäller att vara rätt envis och inte ge upp! Att kunna gräva och sitta länge med något. Ofta ger det resultat, och ibland trillar det på plats långt senare! 

Vad för typ av företag är det du oftast möter?

Det varierar stort. Men rent generellt är det mellanstora bolag men några hundra anställa eller mer. Ganska ofta sitter de i Stockholmsregionen, men vi har kunder nationellt i hela landet, samt ibland utanför Sveriges gränser. 

Ok, och vad efterfrågar kunderna, hur ser behoven ut.

Projekten kan vara av både längre eller kortare karaktär men oftast handlar det om en rekrytering som drar ut på tiden, sjukdom, föräldraledighet eller tillfällig förstärkning. Ibland händer det saker på mycket kort varsel, då är interim en fantastisk möjlighet.

Vilka är de vanligaste frågorna du möter?

Vanligaste frågan är "Vilken typ av interimskonsulter kan ni leverera"? Scandinavian Executive erbjuder först och främst konsulter på ledningsnivå, men naturligtvis kan vi hjälpa till på andra nivåer om det krävs - via samarbetspartners etc.  

Tips till kunder som funderar på att anlita en interimskonsult?

Kommunikationen är A och O, dialogen mellan uppdragsgivaren och konsulten. Var tydlig med vem som har ansvar för vad och vad uppdraget går ut på. Det är väldigt stor skillnad på ha en anställd och ha en interimskonsult. Konsulten har en väldigt speciell roll och ett tydligt uppdrag. Vad är målet och vilka är konsultens viktigaste uppgifter, hur länge ska hen jobba med det. Men också att man läser in kundens organisation snabbt, har regelbunden återkoppling och stämmer av med sin uppdragsgivare så att tempot i uppdraget är på rätt nivå. Tydlighet och kommunikation är av största vikt. 

Vad vill du skicka med en kund som kanske står i valet och kvalet och tänker att det är för dyrt eller krångligt?

Rekrytering i sig tar ju tid och kostar massor med pengar och det kostar ännu mer att rekrytera fel person så man vill ju inte stressa fram en sådan process. Där är det perfekt att anlita en interimskonsult under den tiden. Det kan ju ta ett halvår eller ett år att tex tillsätta en VD eller CFO och oavsett roll är det svårt att lägga dessa arbetsuppgifter på någon annan i organisationen under tiden. Att snabbt få in en interimskonsult lugnar ner, skapar stabilitet och gör att företaget kan fokusera på rätt saker i en rekryteringsprocess eller under en föräldraledighet. 

 

Frågan är fri och vi hjälper er gärna!

Kontakta oss

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Fredrik Nilsson - Scandinavian Executive
    Fredrik Nilsson

    Partner och delägare

    Allmänna förfrågningar
    Scandinavian Executive Woman Mobile png

    Följ oss på LinkedIn

    Här delar vi våra senaste nyheter och tankar om interim.

    Följ oss