Vad är 80/20-modellen?
Sedan starten 2015 har Scandinavian Executive alltid varit transparenta om hur arvodet fördelas mellan oss och konsulten i uppdragen. 80% av vad kunden betalar går till konsulten vilket har varit uppskattat av både konsult och kund i våra samarbeten.
Vi tror på transparens och öppenhet för att undvika onödig press på konsulten och även för att inte kunder skall bli förda bakom ljuset om var arvodet tar vägen. Det finns fortfarande konsulter idag som blir förmedlade av andra aktörer på marknaden som är ovetande om hur mycket de kostar. Via olika sekretess-klausuler eller ”policies” döljs även konsultens arvode för kund.
Vi tror inte att detta är hållbart i längden och är absolut inte en affärsetik som vi står bakom.
Varför 80/20-modellen?
Vi tror att transparens och tydlighet i kommunikationen mot både kund och konsult vinner i längden. Att vi är öppna med arvodet gör att både kund och konsult kan känna sig trygga i samarbetet med Scandinavian Executive. Vi tillför värde till både kund och konsult.
Vår modell bygger på:
Du som kund skall få snabb tillgång till skickliga interimskonsulter, svar inom 1-3 dagar, ingen startkostnad och transparens i prissättningen vilket gör att vi inte favoriserar någon konsult bara för att maximera vårt täckningsbidrag.
Du som konsult får frågor om uppdrag som matchar din kompetens och hjälp att presentera dig för uppdragsgivaren på bästa möjliga sätt. Vi agerar som din säljkanal när du är tillgänglig för nya uppdrag och stöttar dig under hela uppdragets gång.
Vad ingår i Scandinavian Executives interimsförmedling?
- Ett av Sveriges största nätverk av interimskonsulter, över 6600 konsulter som täcker alla branscher och som kan gå in på ledande roller eller som specialister.
- Snabb process i sökningen, svar inom 1-3 dagar.
- Ingen startkostnad.
- Uppstartmöte med kund där förväntan, målbild, krav och andra viktiga detaljer tas fram.
- Intervjumall med väsentliga frågeområden, kompetenser och egenskaper som skall prioriteras.
- Intervju med alla kandidater som presenteras för kund.
- Tydlig kandidatpresentation inklusive relevant information och CV.
- Bakgrundskontroll av slutkandidat.
- Ansvarsförsäkring mot kund upp till 10 mkr.
- Löpande kontakt under uppdragets gång med kund och konsult enligt ök.
- Stödresurser och coaching vid behov under uppdragets gång.
- Möjlighet till anställning under uppdragets gång om konsult och kund hittar varandra (tillkommer en rekryteringsavgift som beror på hur långt uppdraget har varit).
- Vi skriver samarbetsavtal med kunder som är återkommande och som ofta har behov av interimslösningar.
Kontakta oss
Är du i behov av en interimskonsult? Kontakta oss för rådgivning eller ett förutsättningslöst samtal om era behov idag eller i framtiden.
Vi svarar snabbt, dygnet runt. Nå oss via formuläret nedan eller ring 010-330 52 50
Michael Gabrielsson
Partner och delägare