Scandinavian Executive logo

Interim COO

Erfaren operativ ledare

En interim COO (Chief Operating Officer) är en erfaren operativ ledare som kommer in när din organisation behöver en kraftfull förändring, en ersättare på en nyckelroll eller stabilisering – snabbt och utan långa anställningsprocesser. En COO driver den dagliga verksamheten och kan både diagnostisera problemen, sätta igång förbättringar och lära upp ditt team att hantera utmaningarna självständigt.

150+ Framgångsrikt slutförda interimsuppdrag

Skräddarsydd process, transparent partnerskap och exklusivt nätverk av interimledare

“Jag är stolt över vårt starka nätverk med interimskonsulter – vi svarar snabbt, träffsäkert och med tydlig och transparent prissättning.”

Michael Gabrielsson, Partner
Scandinavian Executive

Vi tillsätter rätt interim COO snabbt

Rätt kompetens – precis när du behöver det

När en nyckelroll är vakant eller läget kräver experthjälp presenterar vi 2 till 3 handplockade kandidater inom några dagar. Vårt nätverk rymmer cirka 8000 erfarna interimkonsulter. Vi lyssnar in behoven, analyserar läget och matchar kompetens, personlighet och arbetssätt.

Inga överraskningar – bara tydliga lösningar

Vi arbetar transparent med en enkel 80/20-prismodell där 80 procent går till konsulten. Du har en dedikerad kontaktperson genom hela processen och vi följer upp under uppdraget. Inga överraskningar och inga dolda kostnader.

Långsiktigt partnerskap

Vi lär känna er verksamhet för att lösa det akuta behovet och bygga en flexibel kompetensstrategi framåt. Många uppdrag blir långvariga samarbeten. Våra konsulter kan ta plats i ledningsgrupp eller rapportera till den beroende på uppdragets nivå.

Varför anlita oss?

När företag växer snabbt kan behovet av ledarskap förändras över en natt. En interimschef är en flexibel lösning som säkerställer att verksamheten fortsätter fungera smidigt, oavsett utmaningar.

Konkurrenter
Scandinavian Executive

Snabb tillsättning

Stort kandidatnätverk

Branschspecialisering

Noggrann urvalsprocess

Flexibla avtalsvillkor

Transparent Prisbild

Tillsatta roller

konsultnätverk

Anlita en interimkonsult

Vid brådskande behov för ett projekt eller fast roll kan en interimskonsult fylla ett viktigt tomrum.

150+ Framgångsrikt slutförda uppdrag

Interim COO som skapar bra resultat

Operativ kris- och förändringshantering

Vid omstrukturering, lönsamhetsutmaningar eller snabb tillväxt fungerar en interim COO som stabil kraft. Med nya ögon identifieras flaskhalsar, prioriteringar sätts och planer tas fram på kort och längre sikt så att verksamheten får riktning och stabilitet.

Processoptimering och effektivisering

En COO kartlägger flöden, stänger flaskhalsar och inför relevanta nyckeltal och uppföljning. Resultatet är tydligare styrning, sparad tid och processer som går att skala utan att kvaliteten tappar.

Ledarskap under förändring eller transformation

En interim COO länkar samman ägare eller VD med de operativa teamen. Strategin tydliggörs, ledningsgruppens kapacitet stärks och kunskapen stannar i organisationen efter uppdragets slut.

Rekryteringsprocessen

Vår rekryteringsprocess är snabb, smidig och anpassad efter era behov. Vi säkerställer rätt kandidat på kort tid genom en tydlig kravprofil och effektivt urval.

1. Uppdragsbeskrivning & Målbild

Vi lyssnar noga på förväntan, målbild och nuläge. Rollbeskrivning eller jobbannons kan utgöra underlag samt en strukturerad intervju med uppdragsgivaren genomförs.

2. Search av kandidater i nätverket

Ett 20-tal lämpliga kandidater väljs ut och kontaktas. De relevanta och tillgängliga konsulter som vi hittar genomför vi en intervju med, baserat på uppdragsbeskrivningen.

3. Kvalitetssäkring

De bästa 3-4 kandidaterna presenteras för kund inom 1-3 dagar. Avstämning med uppdragsgivaren sker där urval och nästa steg planeras.

4. Intervju med kund – Bakgrundskontroll

Kund genomför sina intervjuer, eventuella egna tester och farfarsintervju. Referenser tas vid behov och på slutkandidat kan en bakgrundskontroll genomföras.

5. Kontrakt

Ett avtal som beskriver längd och omfattning på uppdrag skrivs, alltid med transparent prisbild där både kund och konsult vet hur arvodet fördelas. Vi betalar alltid 80% av arvodet till konsulten. Om kund är missnöjd kan kontrakt sägas upp på max en månad.

6. Uppdrag genomförs

Under uppdraget har vi regelbunden kontakt med både kund och konsult där vi fångar upp frågor eller återkoppling som behövs för ett lyckat samarbete.

7. Avslut – eventuell anställning

Uppdraget avrundas enligt avtalet eller om det har varit ett uppdrag med anställning som slutmål och bägge parter är överens blir det en rekrytering. Arvodet för rekrytering är lägre ju längre uppdraget pågått.

Vad är det som utmärker en bra COO

Starkt ledarskap och tydlighet

En bra COO leder tryggt, fattar beslut och visar riktning. Förtroende och engagemang byggs i organisationen, med nära kontakt med verksamheten och fokus på kommunikation och handlingskraft.

Strategiskt tänkande och helhetssyn

En framgångsrik COO behöver kunna se verksamheten ur ett helhetsperspektiv och snabbt identifiera vilka åtgärder som krävs. Personen har både strategisk förståelse och god affärsmässig insikt, vilket gör att rätt beslut kan fattas vid rätt tillfälle. På så sätt säkerställs att verksamheten utvecklas i linje med företagets mål.

Flexibilitet och problemlösning

En interim COO hanterar nya situationer med tempo och prioritering. Anpassning och lösningsförmåga gör att organisationen håller fart och riktning även när läget skiftar.

Vanliga frågor och svar

Finns inte svaret du söker? Kontakta oss längre ner på sidan.

Kontakta oss

Google reCaptcha: Invalid site key.

Michael Gabrielsson

Partner och delägare