Scandinavian Executive logo

Interim är ett lagspel

Interim är en laginsats. Det handlar om oss tillsammans. Kunden, konsulten och vi som interimsförmedlare. Om vi samarbetar med ambitionen att alla ska bidra, så blir resultatet så mycket bättre.

Vi sammanfattar samspelet i en triangel där alla parter är lika viktiga. Och där samarbetet längs sidorna, mellan parterna, är det som skapar framgång.

Tydlighet och engagemang från kunden

Du som kund behöver ha en tydlig kravbild, och kunna dela den med oss. Vi vill att ansvarig chef är med från början i processen, och att vi har en öppen dialog hela vägen. Kunder som också prioriterar en professionell onboarding (även om den är kort) får alltid ut mer värde av sin interimskonsult.

En konsult som kliver in med rätt inställning

Vår konsult, som har en profil som matchar uppdraget, skaffar sig kunskap om företaget och dess utmaningar. Är erfaren nog att läsa av och förstå kundens förväntan och kan ställa frågor för att rama in och leverera det som efterfrågas.

Vi som förmedlare håller ihop helheten

Vår uppgift? Att som interimsförmedlare lyssna för att på riktigt förstå kundens utmaningar. Med vår erfarenhet och bakgrund i branschen så är det troligen en situation vi stött på förut och känner igen. Med det som bas väljer vi ut den bästa konsulten för uppdraget, och i dialog med både kund och konsult, fortsätter vi vår affärsnära relation under hela uppdraget. Vi lyssnar, frågar, följer upp, och står för kontinuitet och kvalitet i processen.

En av våra kunder sammanfattar det bra:

“Ni förstod vår situation, sammanfattade behovet tydligt och jag fick stort förtroende för er. Tillsättningen gick snabbt och vi fick verkligen en person som förstod oss och vår situation! Vår affär kommer att ha bättre förutsättningar att lyckas nu.”

Tre parter och samspel i mellanrummen

Men ett lyckat interimsuppdrag bygger också på att alla tre parter samverkar, och vet vad de ska bidra med. Det är med andra ord samarbetet i ”mellanrummen” som avgör om det lyfter.

I praktiken handlar det om:

Mellan kund och förmedlare – förståelse för behov, gemensam dialog och säker matchning.

Mellan kund och konsult – tydlighet kring roll och förväntningar, en aktiv deltagande chef och att konsulten snabbt levererar i affären.

Mellan konsult och förmedlare – transparens, schyssta villkor och löpande kontakt under hela uppdraget.

När vi möts med transparens, lyhördhet och ömsesidigt förtroende blir uppdraget något som skapar verkligt värde. För alla tre.

 

Kontakta oss

Michael Gabrielsson

Partner och delägare

Fler nyheter