Scandinavian Executive » Intervju med Rolf Berg

Intervju med Rolf Berg

Intervju med Rolf Berg

200307 Rolf och Limoseth #28

Rolf Berg

Bor: Stockholm

Bransch: HR

Befattning: Interim HR-direktör

Interim. Ur konsultens perspektiv.

Vi har fått möjligheten att samtala med Rolf Berg, interimskonsult sedan 2012, om branschen, olika för- nackdelar samt hans bästa tips till alla som vill testa livet som interimskonsult. 


I dagsläget är Rolf HR-direktör på Remondis Maintenance & Services, ett uppdrag han tog sig an för knappt två månader sedan. Ett typiskt interims-uppdrag är mellan 9-15 månader och Rolf har genom åren haft högt uppsatta roller som bl.a. VP HR på Ericsson, SVP HR på Lernia, VP HR på Stoneridge samt HR direktör på L’Oréal. För att nämna några.

Rolf, berätta om hur det gick till när du valde att bli interimskonsult?

Jag arbetade som global HR-chef på Oriflame då. Det var 2012 och efter att ha jobbat där i fem år så ville jag testa att starta egna bolag. Jag startade tre olika verksamheter varav två av dessa var i så bra rull efter något år att jag funderade över nästa steg och vad jag kunde göra mer av mina HR kunskaper. Det var i samband med detta som jag blev kontaktad av L’Oréal och tog mig an rollen som HR-direktör - men då som interimskonsult.

Vad är den största skillnaden mellan att vara anställd och interimskonsult för dig?

Den stora friheten är en av de största fördelarna. Man har enligt min erfarenhet alltid en större valmöjlighet och kan både välja sina uppdrag och utmaningar som intresserar och utvecklar dig som person samt snabbare avsluta sina uppdrag om man skulle vilja. Samtidigt har man naturligtvis ett ansvar och ett ”rykte” och behöver alltid leverera som egen konsult och företagare. Ofta får man även en period mellan uppdragen, kanske en månad eller två och även om man behöver fokusera på att hitta nya uppdrag finns även möjligheten att göra helt andra saker då. Jag åker gärna skidor eller drar i väg på olika expeditioner med allt från bergbestigning till att korsa Grönland. Det hade inte varit fullt möjligt som anställd.

Tips till andra konsulter, eller till anställda som kanske vill testa interimsbranschen?

Som HR-ansvarig behöver jag ofta anlita konsulter. Jag brukar söka efter folk med rejäl erfarenhet, så det är viktigt att man har jobbat i ett antal år - och gärna som anställd tidigare. Då har man erfarenhet av att implementera förändringar, projekt osv och ”sett” verkligheten. Utöver det behöver du vara flexibel. Man kan inte komma in och ”visa var skåpet ska stå” det första man gör. Du kan som konsult inte se och veta allt efter några veckor och börja med att berätta ”sanningar”. Man behöver vara väldigt ödmjuk inför det faktum att man inte har hela bilden.  Det måste dessutom finnas disciplin. Du behöver lägga i en hög växel - du är aldrig bättre än ditt senaste uppdrag. Du måste leverera och du måste leverera hela vägen. Man behöver faktiskt även förbereda sig och läsa på inför nya uppdrag och det behöver man göra av sin egen tid. Det är viktigt ur ett långsiktigt perspektiv.

Hur upplever du att konsulter kan integreras i företagskulturen och bli en del av den, är det svårt som interimskonsult?

Jag upplever nästan att de (interimskonsulter) är bättre på det sociala interagerandet än många andra. De är vana och är överlag mycket utåtriktade, sociala, nyfikna och deltar gärna i olika företagsaktiviteter. På det sättet kommer de direkt in i gemenskapen. Jag som jobbar med HR är alltid väldigt noga med att alla konsulter får vara med på allt, även sociala aktiviteter som julbord, aw:s osv. Det gäller även att dela information och data med konsulterna. Bolagen gör ju en väldigt stor investering och då är det viktigt att interimskonsulten får möjlighet att delta samt leverera.

Vad tror du om arbetsmarknaden 2023, vilka utmaningar står vi inför?

Det märks tydligt inom bygg och anläggning nu att det är tuffare tider. Vi ser fler konkurser än vanligt. Arbetsmarknaden kommer överlag att bli hårdare, men det kan verkligen gynna interimsbranschen som då kan erbjuda mer flexibilitet och en lägre tröskel för företag att ta in resurser utan att anställa.

Vad behöver man som konsult tänka på i detta läge?

Till att börja med se till att leverera på ditt nuvarande uppdrag. Därefter behöver man ligga i för att dra in nya uppdrag. Uppdatera CV, vidareutbilda dig själv, hålla dig ajour med aktuella branscher osv.

Kontakta oss

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Fredrik Nilsson - Scandinavian Executive
    Fredrik Nilsson

    Partner och delägare

    Allmänna förfrågningar
    Scandinavian Executive Woman Mobile png

    Följ oss på LinkedIn

    Här delar vi våra senaste nyheter och tankar om interim.

    Följ oss