Scandinavian Executive » Intervju med Stig Tornell

Intervju med Stig Tornell

Intervju med Stig Tornell

Stig Tornell (1)

Stig Tornell

Bor: Stockholm

Ålder: 57 år

Företag: Doz Apotek

Befattning:VD

 

Interim. Ur kundens perspektiv.

Vi har fått möjligheten att intervjua Stig Tornell, VD Doz Apotek, om hans syn på arbetsmarknaden, interimslösningar och dess för- och nackdelar. Stig har en gedigen bakgrund inom inköp och sortiment och startade sin karriär på Ica. Han har även erfarenhet från Shell samt Reitains ReitanServicehandel innan han landade i apoteksbranschen 2011. Men undantag för några år som Vd på Mekonomen Sverige har han varit i branschen sedan dess och är sedan ett par år tillbaka på Doz apotek.

Stig, du har själv arbetat som interimskonsult. Berätta!

Det stämmer. Efter Mekonomen så testade jag själv på att arbeta som interimskonsult. Planen var att köra uppdrag jan-maj, och sedan vara ledig 3 månader över sommaren och sedan jobba sep-dec igen. Men sedan blev det bara 6 månader på Lloyds apotek och därefter blev jag rekryterad och permanent ansvarig Kommersiell chef. (Sedan ett drygt år är Stig VD för Doz Apotek, f.d. Lloyds Apotek).

Hur arbetar du med interimskonsulter idag på Doz?

På Doz har man arbetat med interimskonsulter sedan starten. Fördelarna har varit många. Man behöver ha någon temporärt, man tar in en konsult och ser hur det flyger; räcker resultaträkningen, går vi åt rätt håll? Ibland landar man i att man behöver ”permanenta” den personen och ibland landar man i att man tackar för ett fantastisk genomfört jobb och vidare anställning inte behövs. Idag har vi ca 3-4 interimskonsulter, vilket är knappt 10% av huvudkontoret. De flesta uppdrag spänner mellan 6-12 månader.

Vilka roller och befattningar är mer naturliga att använda interimskonsulter för?

Finans är absolut enklast. I princip funkar systemen och analyserna på exakt samma sätt var man än är. Det svåraste är den kommersiella biten och den typen av roller. Det ser så olika ut vad gäller affärsmodeller, leverantörer etc. Den rollen är tuff att nyttja interim för. I en linjeroll är det också svårare. Det kan även vara utmanande för medarbetare att under längre tid ha en interimschef. Det blir inte samma kontinuitet och man bygger inte samma relation osv. (Om interimskonsulten inte stannar en längre tid).

Vilka för- respektive nackdelar ser du med interim?

Fördelen med interimskonsulter är att man har en viss inställning när man kommer in. Man är öppen, men samtidigt fokuserad. Man definierar och stämmer av sin roll och sedan levererar man. Baksidan kan vara att man inte utvecklar rollen utan ”bara” levererar på uppdraget.

Tips på hur man som arbetsgivare ska tänka kring en interimsroll?

Det är väldigt beroende på vilken person som kommer in. Företaget måste se personen som anställd. Se till att hen blir medbjuden på julfesten, på aw, delta på möten som kanske ibland känns ”onödiga”. Det är viktigt om man ska fungera i en linjeorganisation. Om det är ett isolerat projekt då är det en annan sak.

Hur jobbar andra inom apoteksbranschen, är det vanligt med interim?

Man arbetar mycket på samma sätt. Vi är i en väldigt stor omställning där hela branschen förflyttar sig gentemot e-handel. Min uppfattning är att de flesta jobbar på samma sätt. Man behöver försäkra sig om att rollen bär, och när den bär då vill man ha en permanent person på rollen. Märker man att den inte bär, då behöver man tänka om och hitta en annat sätt.

Vad tror du om arbetsmarknaden 2023, vilka utmaningar står vi inför?

Jag tror många är i samma situation som vi ungefär, det är en speciell tid, man vet inte vart vi är på väg någonstans. Det är osäkert med kostnadsutveckling, energikostnader, hyror, löner osv. Det blir en balansgång kring hur mycket man vill permanenta och hur mycket man vill stärka upp med interimslösningar. Men jag tror definitivt det kommer att öka behovet av interimslösningar. Den stora utmaningen för interimsbolag är att matcha efterfrågan med mer ”skräddarsydd” interimslösning. En marknadsroll kan t.ex. variera sig så enormt mellan olika bolag och behöver anpassas ännu mer efter företagets behov.

Vad tror du om arbetsmarknaden 2023, vilka utmaningar står vi inför?

Den största utmaningen i år är att balansera intäkter och kostnader. Det är så svårt att förutsäga. Att våga satsa lagom i den här konjunkturen det blir den största utmaningen.

 

Kontakta oss

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Fredrik Nilsson - Scandinavian Executive
    Fredrik Nilsson

    Partner och delägare

    Allmänna förfrågningar
    Scandinavian Executive Woman Mobile png

    Följ oss på LinkedIn

    Här delar vi våra senaste nyheter och tankar om interim.

    Följ oss