Intervju med Stig Tornell
Stig Tornell
Bor: Stockholm
Ålder: 57 år
Företag: Doz Apotek
Befattning:VD
Interim. Ur kundens perspektiv.
Vi har fått möjligheten att intervjua Stig Tornell, VD Doz Apotek, om hans syn på arbetsmarknaden, interimslösningar och dess för- och nackdelar. Stig har en gedigen bakgrund inom inköp och sortiment och startade sin karriär på Ica. Han har även erfarenhet från Shell samt Reitains ReitanServicehandel innan han landade i apoteksbranschen 2011. Men undantag för några år som Vd på Mekonomen Sverige har han varit i branschen sedan dess och är sedan ett par år tillbaka på Doz apotek.
Stig, du har själv arbetat som interimskonsult. Berätta!
Hur arbetar du med interimskonsulter idag på Doz?
Vilka roller och befattningar är mer naturliga att använda interimskonsulter för?
Finans är absolut enklast. I princip funkar systemen och analyserna på exakt samma sätt var man än är. Det svåraste är den kommersiella biten och den typen av roller. Det ser så olika ut vad gäller affärsmodeller, leverantörer etc. Den rollen är tuff att nyttja interim för. I en linjeroll är det också svårare. Det kan även vara utmanande för medarbetare att under längre tid ha en interimschef. Det blir inte samma kontinuitet och man bygger inte samma relation osv. (Om interimskonsulten inte stannar en längre tid).
Vilka för- respektive nackdelar ser du med interim?
Fördelen med interimskonsulter är att man har en viss inställning när man kommer in. Man är öppen, men samtidigt fokuserad. Man definierar och stämmer av sin roll och sedan levererar man. Baksidan kan vara att man inte utvecklar rollen utan ”bara” levererar på uppdraget.
Tips på hur man som arbetsgivare ska tänka kring en interimsroll?
Det är väldigt beroende på vilken person som kommer in. Företaget måste se personen som anställd. Se till att hen blir medbjuden på julfesten, på aw, delta på möten som kanske ibland känns ”onödiga”. Det är viktigt om man ska fungera i en linjeorganisation. Om det är ett isolerat projekt då är det en annan sak.
Hur jobbar andra inom apoteksbranschen, är det vanligt med interim?
Man arbetar mycket på samma sätt. Vi är i en väldigt stor omställning där hela branschen förflyttar sig gentemot e-handel. Min uppfattning är att de flesta jobbar på samma sätt. Man behöver försäkra sig om att rollen bär, och när den bär då vill man ha en permanent person på rollen. Märker man att den inte bär, då behöver man tänka om och hitta en annat sätt.
Vad tror du om arbetsmarknaden 2023, vilka utmaningar står vi inför?
Jag tror många är i samma situation som vi ungefär, det är en speciell tid, man vet inte vart vi är på väg någonstans. Det är osäkert med kostnadsutveckling, energikostnader, hyror, löner osv. Det blir en balansgång kring hur mycket man vill permanenta och hur mycket man vill stärka upp med interimslösningar. Men jag tror definitivt det kommer att öka behovet av interimslösningar. Den stora utmaningen för interimsbolag är att matcha efterfrågan med mer ”skräddarsydd” interimslösning. En marknadsroll kan t.ex. variera sig så enormt mellan olika bolag och behöver anpassas ännu mer efter företagets behov.
Vad tror du om arbetsmarknaden 2023, vilka utmaningar står vi inför?
Den största utmaningen i år är att balansera intäkter och kostnader. Det är så svårt att förutsäga. Att våga satsa lagom i den här konjunkturen det blir den största utmaningen.
Välj interimsområde
Kontakta oss
Ring oss så kan vi tillsammans titta på ert behov och hitta en matchande profil!
Vi svarar snabbt, dygnet runt. Nå oss via formuläret nedan eller ring 010-330 52 50