Scandinavian Executive logo

INTERIM VD

Anlita en erfaren Interim VD - tryggt och snabbt

En interim VD är en tillfällig verkställande direktör som träder in i ett företag under en övergångsperiod när ordinarie ledarskap saknas. En erfaren interimschef kan snabbt ta över ledningen och hantera både den dagliga driften och strategiska målsättningar utan långvariga förpliktelser för företaget.

En verkställande direktör har stor betydelse för företagets framgång och långsiktiga utveckling. Därför är det avgörande att rekryteringen blir rätt – en felaktig tillsättning kan få allvarliga konsekvenser.

150+ Framgångsrikt slutförda interimsuppdrag

Skräddarsydd process, transparent partnerskap och exklusivt nätverk av interimledare

“Jag är stolt över vårt starka nätverk med interimskonsulter – vi svarar snabbt, träffsäkert och med tydlig och transparent prissättning.”

Michael Gabrielsson, Partner
Scandinavian Executive

Tillsätt rätt Interim VD med vår träffsäkra process

Vi minimerar risker och underlättar din rekryteringsprocess

Din situation är inte ny för oss på något sätt. Under åren har vi hjälpt många företag som behövde kompetent ledarskap med kort varsel. Oavsett vilken bransch det handlar om har vi en bred kompetensbas och erfarenheter som möjliggör en friktionsfri rekryteringsprocess. Att anställa en tillfällig VD genom oss säkerställer att du slipper vanliga fällor och risker som denna process kan innebära.

Med över 10 års erfarenhet av interimslösningar arbetar vi snabbt och effektivt, alltid med full transparens i prisbilden så att både kund och konsult vet hur ersättningen fördelas. Vårt nätverk består av nära 8000 konsulter och växer ständigt.

Stor kompetensbas

Att anlita rätt interims-VD handlar om att matcha din organisations specifika behov med rätt profil i rätt tid. Vi identifierar exakt vilken kompetens och erfarenhet som behövs för att leda ditt företag genom den aktuella fasen. Vårt omfattande nätverk av erfarna interimschefer gör att vi kan presentera kvalificerade kandidater snabbt när behovet uppstår.

Vi ser till att företag som anlitar interimschefer genom oss får tillgång till specialistkompetens som annars skulle vara svår att hitta.

Lösningen i 3 enkla steg

Vi matchar er med en interimschef anpassad efter era behov. Med erfarenhet inom personalledning och organisationsutveckling skapar vi trygghet och stabilitet.

Varför anlita oss?

När företag växer snabbt kan behovet av ledarskap förändras över en natt. En interimschef är en flexibel lösning som säkerställer att verksamheten fortsätter fungera smidigt, oavsett utmaningar.

Konkurrenter
Scandinavian Executive

Snabb tillsättning

Stort kandidatnätverk

Branschspecialisering

Noggrann urvalsprocess

Flexibla avtalsvillkor

Transparent Prisbild

Exempel på roller vi tillsätter

Vi erbjuder erfarna och kvalificerade interimskonsulter för uppdrag inom VD och ledande befattningar, anpassade för både kortsiktiga och långsiktiga behov. Oavsett om ni söker en CEO, Managing Director eller annan ledande roll, kan vi snabbt matcha er med rätt kompetens. Här är några av de roller vi tillsätter:

CEO

Övergripande ansvar för företagets strategi, tillväxt och lönsamhet. Leder ledningsgruppen och representerar bolaget externt i viktiga affärssammanhang och investerarrelationer.

VD

Högsta operativa chef med ansvar för företagets dagliga verksamhet. Genomför styrelsens beslut, driver affären framåt och säkerställer att verksamheten når uppsatta mål.

Managing Director

Operativ och strategisk ledare med ansvar för bolagets övergripande utveckling. Rollen motsvarar ofta VD och innefattar både resultatansvar och personalansvar på högsta nivå.

AO-Chef

Ansvarig för ett affärsområde (AO) och dess resultat. Leder affärsområdets chefer och team samt säkerställer att affärsområdet bidrar till koncernens övergripande mål.

Regionchef

Leder verksamheten inom ett geografiskt område. Ansvarar för försäljning, personal och resultat i regionen samt implementerar centrala strategier lokalt.

Divisionchef

Har ansvar för en större organisatorisk enhet eller division. Leder divisionens verksamhet och driver affärsmål, budget och utveckling i linje med företagets strategi.

C-level

Vi hjälper er att hitta interima chefer och specialister för rollerna/ funktionerna Kreditchef, Tax Manager, Risk Manager, FP & A Manager, Internrevisor, Treasury och Investor Relations.

CTO

Teknisk chef med ansvar för teknikstrategi och digital utveckling. Leder IT- och utvecklingsteam och säkerställer att tekniska lösningar stöder affärens behov.

CFO

Ekonomichef med ansvar för finansiell planering, rapportering och kontroll. Leder ekonomiavdelningen och arbetar nära ledningen med strategiska ekonomiska beslut.

CIO

Informations- och IT-chef med ansvar för företagets digitala infrastruktur. Leder digitala transformationer, IT-säkerhet och systemutveckling.

CMO

Marknadschef med ansvar för företagets marknadsstrategi, varumärke och kommunikation. Driver försäljningsstödjande aktiviteter och kundinsiktsarbete.

CXO

Ansvarar för kundupplevelsen (Customer Experience). Säkerställer att hela organisationen arbetar kundcentrerat och att kundresan är konsekvent och värdeskapande.

Tillsatta roller

konsultnätverk

Anlita en interimkonsult

Vid brådskande behov för ett projekt eller fast roll kan en interimskonsult fylla ett viktigt tomrum.

150+ Framgångsrikt slutförda uppdrag

Fördelar med att anlita en interimschef

Snabb rekrytering och rätt kompetens

Att anlita en interim CEO eller VD ger ett företag flera strategiska fördelar. En interimschef kan träda in med kort varsel och omedelbart börja driva affärskritiska förändringar som kräver snabb handlingskraft.

En av de största fördelarna är den breda erfarenhetensom en interimschef kommer med. Dessa ledare har ofta gedigen kunskap från olika branscher och kan applicera beprövade metoder på nya utmaningar. Vid förvärv eller turnaround-situationer kan en interim VD vara avgörande för framgångsrik implementering.

Just in time - när det är bråttom

En annan fördel är flexibiliteten. Interimslösningar ger er möjlighet att anpassa ledarskapet efter företagets aktuella behov utan långsiktiga åtaganden när situationen förändras. Denna flexibilitet innebär att konsulten kan engageras för kortare perioder, vilket är kostnadseffektivt och ger företaget möjlighet att utvärdera resultat och prestationer innan eventuella permanenta beslut fattas.

Dessutom har du ofta möjlighet att erbjuda konsulten en fast tjänst efter projektets slut. Då vet både du och konsulten hur samarbetet fungerar och risken med rekryteringen är i princip borta, bra för båda parter.

Ett nytt och fräscht perspektiv på verksamheten

En interim VD kan tillföra ett fräscht perspektiv på er verksamhet genom att komma in med nya idéer och erfarenheter från andra branscher eller företag. Denna objektivitet kan hjälpa till att identifiera och utveckla nya affärsmöjligheter samt förbättra befintliga processer.

Att inte vara bunden av interna traditioner eller förutfattade meningar skapar ett bredare tankesätt och handlingsutrymme samt bidrar till innovativa lösningar och strategier som kan ge er verksamhet en konkurrensfördel. Detta kan leda till ökad tillväxt och lönsamhet.

Rekryteringsprocessen

Vår rekryteringsprocess är snabb, smidig och anpassad efter era behov. Vi säkerställer rätt kandidat på kort tid genom en tydlig kravprofil och effektivt urval.

1. Uppdragsbeskrivning & Målbild

Vi lyssnar noga på förväntan, målbild och nuläge. Rollbeskrivning eller jobbannons kan utgöra underlag samt en strukturerad intervju med uppdragsgivaren genomförs.

2. Search av kandidater i nätverket

Ett 20-tal lämpliga kandidater väljs ut och kontaktas. De relevanta och tillgängliga konsulter som vi hittar genomför vi en intervju med, baserat på uppdragsbeskrivningen.

3. Kvalitetssäkring

De bästa 3-4 kandidaterna presenteras för kund inom 1-3 dagar. Avstämning med uppdragsgivaren sker där urval och nästa steg planeras.

4. Intervju med kund – Bakgrundskontroll

Kund genomför sina intervjuer, eventuella egna tester och farfarsintervju. Referenser tas vid behov och på slutkandidat kan en bakgrundskontroll genomföras.

5. Kontrakt

Ett avtal som beskriver längd och omfattning på uppdrag skrivs, alltid med transparent prisbild där både kund och konsult vet hur arvodet fördelas. Vi betalar alltid 80% av arvodet till konsulten. Om kund är missnöjd kan kontrakt sägas upp på max en månad.

6. Uppdrag genomförs

Under uppdraget har vi regelbunden kontakt med både kund och konsult där vi fångar upp frågor eller återkoppling som behövs för ett lyckat samarbete.

7. Avslut – eventuell anställning

Uppdraget avrundas enligt avtalet eller om det har varit ett uppdrag med anställning som slutmål och bägge parter är överens blir det en rekrytering. Arvodet för rekrytering är lägre ju längre uppdraget pågått.

Vanliga frågor och svar

Finns inte svaret du söker? Kontakta oss längre ner på sidan.

Kontakta oss

Michael Gabrielsson

Partner och delägare